فروشگاهی مرجع جهت ارائه فایل های روانشناسی

در این وبلاگ می توانید انواع متنوعی از بهترین فایل ها در زمینه انگیزشی و روانشناسی را مشاهده نمایید.

فروشگاهی مرجع جهت ارائه فایل های روانشناسی

در این وبلاگ می توانید انواع متنوعی از بهترین فایل ها در زمینه انگیزشی و روانشناسی را مشاهده نمایید.

معرفی اثر rain man برای درک بیماری اوتیسم

یکی دیگر از بهترین اثرهای معروف در تاریخ سینمای دنیا فیلم rain man می باشد.این فیلم در عین برخورداری از سبکی کلاسیک، پیام های زیادی را برای مخاطب به همراه دارد. از ارائه یک طرح عالی برای درک بیماری اوتیسم در افراد بزرگسال گرفته تا نگاه افراد به مسائلی روانشناختی همچون اعتماد، توجه و محبت در آن به خوبی تعریف شده است. اگر فردی را در دوستان و یا خانواده خود دارید که مبتلا به این بیماری می باشد، مشاهده این اثر می تواند به درک شما از این اختلال عصبی و رشدی و نحوه مقابله صحیح و کارساز با این دسته از افراد کمک بالایی نماید. 
 بررسی بیماری ریموند در فیلم rain man
ریموند با بازی داستین هافمن در فیلم rain man فردی است که به بیماری اوتیسم مبتلاست.او از کودکی از برادر کوچکترش جدا شده و در موسسه نگهداری از بیماران روانی نگهداری میشده است. حال چارلی برادر او، به ناچار به ملاقات او آمده است و قصد دارد که برای رسیدن به پولی که از طرف پدرش به برادر بزرگترش رسیده است ریموند را ترخیص و شخصا از او مراقبت نماید.
علائم رایج بیماری اوتیسم را به ویژه در یک فرد بزرگسال به راحتی می توان در کاراکتر ریموند شناسایی کرد. از مهم ترین نشانه های بیماری او می توان موارد زیر را برشمرد:
اکولالیا
این اصطلاح بدین معنی است که فرد اوتیستیک برخی صداهایی را که قبلا شنیده است را دائما با خود تکرار می کند. این مورد در ریموند زمانی که تصادفا ارتباط جنسی برادرش چارلی با دوست دخترش را مشاهده می کند دیده می شود که او صداهای آنها را در حین آمیزش جنسی با خود تکرار می کند.
علائق محدود
افراد اوتیستیک علائق محدودی دارد. ریموند دائما در حال کتاب خواندن، ماشین سواری و یا تماشای تلویزیون می باشد. او فاقد مهارت های اجتماعی لازم برای برقراری ارتباط با دیگران است و سعی دارد هم به جهت کسب این مهارت و همچنین همانندسازی خود با یک فرد سالم، رفتارهایی مناسب و معقولانه را از خود نشان دهد.
حفظ ثبات در زندگی
برخورداری از یک روال ثابت در زندگی از جمله مهم ترین اولویت های یک فرد اوتیستیک است. ریموند نیز تمایلی ندارد که روال ثابت زندگی اش تغییر کند. او هر شب راس ساعت 10 باید بخوابد و به هیچ عنوان در هوایی بارانی سفر نمی کند و یا برنامه تلویزیونی مورد علاقه اش را به هیچ وجه از دست نمی دهد.
تمامی این موارد باعث می شود که چارلی به سختی بتواند از ریموند مراقبت نماید. چارلی فردی خودشیفته و مغرور است و به دنبال سوء استفاده از وضعیت روانی ریموند و البته توانایی فرابشری او در حل محاسبات ریاضی پیچیده می باشد. با این حال نکته ای که در این فیلم جالب می باشد این است که این چارلی می باشد که اصول اخلاقی بیشتری را از برادرش یاد می گیرد تا ریموند در کسب مهارت های اجتماعی از برادرش.
چه مواردی برای ریموند رنج آور است؟
ریموند به عنوان فردی که از کودکی به بیماری اوتیسم مبتلا شده است، سبک زندگی خاصی را پیروی کرده و از طرفی در عین تلاش برای داشتن یک زدگی نرمال و سالم، همواره سعی نموده تا بتواند با بیماری و شرایط ذهنی و روانی خود کنار بیاید.
برخی علائم همچون اکولالیا او را دائما در طول فیلم عذاب می دهد. صداهایی مزاحم و با تکرار فراوان آن عبارات توسط خود ریموند که او را به نوعی شبیه به یک بیمار اسکیزوفرنیک می کند. داشتن رفتارها و واکنش های تکراری که غالبا او کنترلی بر آنها ندارد شرایط رنج آوری را برای او ایجاد می کند.
از طرفی ریموند می داند که رفتارهای او برای اطرافیانش ممکن است سخت و آزاردهنده باشند و او با وجود عدم کنترل در بروز برخی رفتارهایش، تمایلی ندارد که دیگران را آزار دهد. ریموند به دلیل بیماری اش مفهوم خیلی از کلمات همچون اعتماد را نمی فهمد و از پیامدهای آن آگاهی ندارد؛ لذا او خیلی سریع به  چارلی اعتماد پیدا می کند.
یکی از مهم ترین علائم بیماری اوتیسم در برخی افراد اضطراب است. آنها به دلیل ترس از تحقیر شدن و مورد تمسخر قرار گرفتن، تمایلی به ایجاد روابط اجتماعی با دیگران ندارند و به نوعی با تکرار عبارات و انجام کارهای تکراری با خود، سعی دارند که نبود دیگران را پر کنند. با این حال افراد اوتیستیک در موقعیت های متفاوتی دچار اضطراب می گردند.
سه نمونه از شرایطی که ریموند را به اضطراب شدید می کشاند
سه نمونه از این وضعیت به قرار زیر می باشند:
کتاب های ریموند از موارد مورد علاقه اش هستند و زمانی که چارلی به دیدن او در موسسه می آید و به آنها دست می زند، اضطرابی در ریموند ظاهر می شود که قصد دارد با خواندن یک موزیک بر آن غلبه کند.
مورد دوم به سکانسی اشاره دارد که چارلی به اجبار قصد دارد ریموند را سوار هواپیما به مقصد نیویورک کند. در این شرایط نیز ریموند به دلیل ترس از سقوط و هراس از اتفاق مشابهی که برای آن هواپیما قبلا تکرار شده است سوار نمی شود و در آنجا دچار یک حمله پانیک می شود.
در نهایت سومین مورد به زمانی اشاره دارد که ریموند در مطب دکتر می باشد و در آنجا زمانی که روانشناس از او سوالاتی ریاضی با توجه میزان دانش و مهارت او از ریموند می پرسد نیز دچار یک اضطراب می گردد. در اینجاست که البته دکتر او و چارلی نیز متوجه مهارت فرابشری او در شمردن تعداد دقیق اشیاء مختلف در مدتی کوتاه می شوند.
به صورت کلی این فیلم پیام های زیادی برای عموم افراد و به خصوص مراقبین و نگهداران از افراد اوتیستیک به همراه دارد. چارلی در نهایت متوجه می شود که همه چیز پول و جذابیت نیست و در با وجود تمسخر شرایط روانی برادرش در اولین ملاقات با او، در انتهای فیلم شما متوجه درخواست چارلی از برادرش برای ماندن در رکنار او می شوید. عشق و توجه، اعتماد و احترام به تمامی انسان های دیگر با وجود نقص های جسمی و روانی که دارند از مهم ترین پیام های این اثر زیبا می باشد.
برای مشاهده دیگر مقالات در این زمینه می توانید به دسته تحلیل فیلم های روانشناختی و همچنین برای مشاهده لیست کاملی از فیلم های روانشناسی، می توانید به صفحه مربوطه مراجعه کنید.
منبع
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد