فروشگاهی مرجع جهت ارائه فایل های روانشناسی

در این وبلاگ می توانید انواع متنوعی از بهترین فایل ها در زمینه انگیزشی و روانشناسی را مشاهده نمایید.

فروشگاهی مرجع جهت ارائه فایل های روانشناسی

در این وبلاگ می توانید انواع متنوعی از بهترین فایل ها در زمینه انگیزشی و روانشناسی را مشاهده نمایید.

بررسی علائم ocd در فیلم as good as it gets

فیلم های کمدی غالبا برای سرگرم کردن افراد ساخته می شوند و بدون موضوع یا پیام خاصی می باشند. با این حال برخی از آنها می توانند در عین انتقال خنده و سرگرم نمودن مخاطب، معظلی اجتماعی و یا یک اختلال رایج فیزیکی یا روانی را به تصویر بکشند که درک و شناخت کافی از آن می تواند به آمادگی بیشتر در جهت مقابله و بهبود آنها منجر شود. یکی از این آثار زیبا فیلم as good as it gets است که به کارگردانی  جیمز بروکز می باشد و جک نیکلسون بازیگر مطرح هالیوود در آن ایفای نقش تموده است. این فیلم بیماری ocd را به شکلی کمدی به تصویر می کشد و کاراکتر ملوین به زیبایی توانسته نشانه های این اختلال را ارائه دهد. در ادامه به بررسی علائم ocd در فیلم as good as it gets می پردازیم. 
 داستان فیلم as good as it gets
قبل از بررسی نشانه های ocd در فیلم as good as it gets در ابتدا توضیح مختصری را از طرح این فیلم ارائه می دهیم. این اثر زیبا حول مردی به نام ملوین در جریان است که نویسنده کتاب های عاشانه می باشد.او از اختلال وسواس اجباری – عملی رنج می برد و با اینکه یک نویسنده می باشد و باید دائما در میان طرفدانش باشد، به دلیل بیماریش همواره در اطاقی در یک آپارتمان خود را مخفی کرده است.
او مشغول نوشتن کتاب جدیدش است و شرایط را در اطاقش برای ایجاد یک نظم کافی آماده می کند. با این وجود، همسایه او سایمون و مامورش فرانک، اعصاب او را بر هم می زنند و ملوین با آنها درگیر می گردد. ملوین به دلیل تهدید جانی فرانک، مجبور می شود تا از سگ سایمون تا زمانی که از بیمارستان مرخص می شود مراقبت نماید.
در ادامه شاهد هستیم که ملوین با وجود برخورداری از ocd چه مشکلاتی را با سگ سایمون پیدا می کند و از طرفی بعدها عاشق پیشخدمت یک کافه به نام کارول می شود که پسری مبتلا به آسم دارد. 
در این میان رویدادهای زیادی برای ملوین و کارول رخ می دهد و آنها به تدریج به هم علاقه مند می شوند؛ با این حال شرط کارول در نهایت این است که ملوین باید بپذیرد که در جهت کاهش رفتارهای آزار دهنده اش دارو استفاده کند.
بررسی نشانه های ocd در فیلم as good as it gets
بیماری وسوای فکری – عملی در DSM به عنوان یک اختلال روانی تعریف شده است که فرد مبتلا به آن افکار و تکانه های مزاحمی را تجربه می کند که غیر قابل کنترل و مکرر می باشند. در ادامه به ذکر علائم اصلی این بیماری و همچنین بررسی نشانه های ocd در فیلم as good as it gets می پردازیم.
ترس از بیمار شدن
فرد مبتلا به ocd همواره همه جا را غرق در ویروس و میکروب های مختلف می داند. ممکن است که این افراد با نزدیکی به کسی که دائما سرفه می کند احساس کنند که بیمار شده اند و یا به هنگام مشاهده یک علامت فیزیکی بر روی بدنشان، سریعا به دکتر مراجعه کنند.
در همان ابتدای فیلم شاهد می باشیم که ملوین مرتبا دست های خود را آب بسیار داغ و هر بار با یک صابون جداگانه می شوید و از هر کدام فقط یکبار استفاده می کند. او  همچنین به هنگام نگه داری از سگ سایمون، دستکش به دست می کند و به او نزدیک نمی شود.
ملوین همواره یک کافه را برای سرو غذا انتخاب می کند. او از یک میز مشخص و فاصله ای معین از افراد دیگر غذا سرو می کند و حتی ظروف پلاستیکی یکبار مصرف را با خود از خانه به رستوران می برد.
شمارش زیاد و افراطی
افراد ocd به محض خارج شدن از روال عادی زندگی خود و به ویژه رو به رو شدن با موقعیت های ترسناک و آزار دهنده برای آنها، اضطراب بالایی را تجربه می کنند. یکی از مکانیسم های دفاعی که برای کاهش اضطراب خود به کار می برند شمارش تعداد عمل و یا فکری است که ناچارا انجام می دهند.
مخاطب در ابتدای فیلم متوجه غیر عادی بودن رفتارهای ملوین می گردد. او در زمان خارج شدن از اطاقش، 5 بار چراغ را روشن و خاموش می کند و همچنین قفل در خروجی را چندین بار به وسط و دوباره تا انتها می چر خاند تا فکرش از بابت قفل شدن آسوده شود.
شمارش اشیاء و یا تعداد دفعات انجام یک عمل در ملوین، به او یک حس امنیت را می دهد. در واقع برای یک فرد عادی فرقی نمی کند که یک بار یا چندین بار در قفل شود و یا چراغ ها خاموش شوند، ولی افراد ocd با تکرار بیش از حد یک عمل مشخص چنین تصور می کنند که امنیت مضاعفی را ایجاد کرده اند.
اهمیت دادن بیش از حد به نظم و ثبات در زندگی
افراد ocd دوستان، تفریحات و به طور کلی ثبات و روال مشخصی برای زندگی خود دارند. زمانی که آنها با شرایطی خارج از آیین و قوانین خود خود رو به رو شوند دچار یک پریشانی و اضطراب بالایی می گردند که برای کاهش آن به ناچار دست به انجام عملی غیر قابل کنترل می شوند.
با این حال این نشانه در چه بخش هایی در ملوین بروز می یابد؟ حتی اگر شما با اختلال ocd آشنا نباشید، ملوین را فردی تصور می کنید که از یک نظم ویژه ای برخوردار است. او در آغاز فیلم به هنگام نوشتن کتاب جدیدش، همه صداها و عوامل مزاحم را از بین می برد؛ همه چیز همواره باید جلوی چشمانش باشد و با کوچکترین صدایی تمرکز خود را از دست می دهد.
او به هیچ عنوان فرد جدیدی را به درون اطاقش راه نمی دهد. دوستان محدودی دارد و تمایلی ندارد که با فرد جدید آشنا شود که مبادا ثبات و روال ثابت زندگی او بر هم نخورد؛ لذا ورود سگ سایمون به داخل اطاقش و از طرفی هم مسیر شدن با سایمون در یک سفری که او با کارول می باشد اضطراب بالایی را به او منتقل می کند.
اهمیت به نظم و دسته بندی معین و در واقع عدم تغییر، برای افراد ocd بسیار حیاتی می باشد. در سکانسی از فیلم مشاهده می کنید که کارول قصد دارد تا به دلیل تامین مخارج درمان مربوط به پسرش به کافه ای دیگر در نزدیکی خانه شان برود، اما ملوین که به او علاقه مند شده است ترتیبی می دهد که او از این سفر خودداری کند.
او همسر ناشرش را که پزشک اطفال می باشد را استخدام می کند تا پسر کارول را معاینه کند. ملوین تمام تلاش خود را می کند تا از مسیر روتین خود و نظمی که برای او وجود دارد خارج نشود. نشانه های دیگری از جمله اهمیت بیش از حد به نظافت و یا حس عدم امنیت نیز از جمله علائم اصلی افراد مبتلا به اختلال وسواس اجباری می باشد. 
پیام فیلم as good as it gets برای افراد مختلف
این فیلم برای دو دسته کلی شامل پیام مهمی می باشد.
عموم افراد
این اثر به خوبی توانسته است نشانه های فیزیکی، شناختی و احساسی یک فرد مبتلا به ocd و رنج و مشکلاتی را که میتواند این بیماری با خود به همراه آورد را نشان دهد. لذا مخاطب با مشاهده این فیلم، علاوه بر درک و شناخت کافی از این اختلال روانی، به گونه ای خود را همانند سازی با این افراد می کند و اگر فردی را در دوستان یا نزدیکان خود می شناسند که آن علائم و رفتارها را داراست، می توانند به او در جهت بهبودی کمک کنند.
افراد مبتلا به ocd
این فیلم برای افرد مبتلا به وسواس اجباری نیز بسیار مفید می باشد و می تواند این پیام را به هماره داشته باشد که با وجود رنج و مشکلات فردی، می توان به درمان و راحت شدن از شر افکار و رفتارهای مزاحم امیدوار بود؛ همچنین می توان دوستان جدیدی پیدا کرد و مهم ترین کمک برای آنها می تواند این باشد که غالب افکار مزاحم در صورت عدم حساسیت نسبت به آنها هیچ گونه اتفاقی را به بار نخواهند آورد.
برای مشاهده دیگر مقالات در این زمینه می توانید به دسته تحلیل فیلم های روانشناختی و همچنین برای مشاهده لیست کاملی از فیلم های روانشناسی، می توانید به صفحه مربوطه مراجعه کنید.
منبع
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد