فروشگاهی مرجع جهت ارائه فایل های روانشناسی

در این وبلاگ می توانید انواع متنوعی از بهترین فایل ها در زمینه انگیزشی و روانشناسی را مشاهده نمایید.

فروشگاهی مرجع جهت ارائه فایل های روانشناسی

در این وبلاگ می توانید انواع متنوعی از بهترین فایل ها در زمینه انگیزشی و روانشناسی را مشاهده نمایید.

تحلیلی بر داستان فیلم shutter island

آنالیز روانی و شخصیتی کاراکترها در فیلم های روانشاختی می تواند بسیار زیاد در جهت رشد آگاهی دانشجویانی که در زمینه روانشناسی فعالیت دارند مفید باشد. shutter island از جمله اثرهایی است که جدا از جنبه معمایی و پیچیده بودن داستانی آن، حاوی اختلالات روانی متعددی در کاراکتر تدی در آن می باشد که هر بار مشاهده بیشتر این فیلم، به عمق بیشتری از شخصیت و علائم ناشی از بیماری در او پی می ببریم. در ادامه به تحلیلی بر داستان فیلم shutter island و خلاصه ای طرح کلی آن می پردازیم. 
 خلاصه ای از طرح فیلم shutter island
این فیلم به طور کلی در ارتباط با تدی و همکارش چاک دو تن از مارشال های قدرتمند ایالات متحده آمریکا هستند که برای یافتن دختری به نام ریچل که از بیمارستان روانی اشکلیف در جزیره شاتر فرار کرده است عازم آنجا می باشند.
آنها با کشتی وارد آنجا می شوند. در آنجا تدی با رفتارهای عجیبی از اهالی و پزشکان آنجا رو به رو می شود. او سعی دارد که تنها بر هدفش مبنی بر یافتن ریچل متمرکز باشد. او تحقیقاتش را با پرس و جو از بیماران و پزشکان آن جزیره شروع می کند؛ با وجود آنکه به تدریج پی می برد که گویی نقشه ای برای او دارند و اهالی جزیره با هدف خاصی او را به ان مکان دعوت کرده اند.
سردردهای ناشی از میگرن در تدی، رویاهای او در مورد همسرش که به دست فردی به نام آندرو لیدیس به قتل رسید و خاطرات و توهمات تلخ او در مورد ماموریتش در اردوگاه کار اجباری داخائو در آلمان که منجر به کشته شدن آلمانی های زیادی توسط او شد مواردی هستند که دست از سر تدی برنمی دارند.
توهمات تدی به گونه ای است که مخاطب تصور می کند که گویی آنها ناشی از مصرف بیش از حد سیگار و الکل می باشد. تدی به بیماری دو شخصیتی مبتلاست و خود نیز بر این موضوع آگاهی دارد ولی مخاطب در انتهای فیلم به آن پی می برد.
تدی در نهایت می فهمد که خود همان آندرو لیدیس است که همسرش را کشته است و دو سال در آن جزیره در بیمارستان بستری بوده است و حال با شخصیتی جدید به زندگی خود ادامه می دهد.
اجزای شخصیت از جنبه فروید در کاراکتر تدی
فروید شخصیت انسان را ناشی از سه فرآیند ذهنی می دانست که آن را کنترل می کنند و آنها را اید، ایگو و سوپرایگو نامید. این سه عامل در تمامی افراد دنیا به گفته فروید، مسئول تمامی رفتاهای ما به ویژه اعمال جسی و پرخاشگرانه ما می باشند.
تدی یک بیمار دو شخصیتی به نام های تدی دنیلز و کاراکتر دوم او آندرو لیدیس (همسر ریچل) می باشد. او پیوسته تلاش دارد تا به عنوان کاراکتر جدیدش تدی دنیلز به زندگی ادامه دهد؛ لذا تمام تلاشش بر این است که یک فرد هدف گرا باشد و تنها در پی کسب اطلاعات لازم در جهت یافتن راچل باشد.
او نمی خواهد به کاراکتر آندرو برگردد؛ در اینجا در واقع تدی به عنوان ایگو عمل می کند و شامل مجموعه ای از رفتارهای خوب است که سعی دارد تنها در پی پیدا کردن ریچل سولاندو باشد.
تدی بعدها متوجه می شود که آزمایشاتی بر روی بیماران انجام می گرفته که آنها را تبدیل به آم کشانی حرفه ای می کرده است. در نهایت دکتر کاولی رئیس بیمارستان است که به تدی می گوید که او همان آندرو است و دو سال در بیمارستان بستری بوده و به او داروی کارپرومازین می دادند تا بتواند تا حدی اختلال روانپریشی او را کاهش دهد.
با این حال در انتها زمانی که تدی به هوش می آید، سردرگم است و احساس می کند که نمی تواند به عنوان یک قاتل زندگی کند و این همچنان درگیری تدی با سوپرایگوی او را نشان می دهد.
تحلیلی بر اختلالات روانی تدی در فیلم shutter island
یک فرد عادی نیز با مشاهده رفتارها و افکار غیر عادی تدی نیز متوجه می شود که او نیز اختلالاتی دارد. وابستگی او به الکل و سیگار، توهمات غیر عادی و مکرر او کاملا قابل مشاهده است. تدی از استرس شدیدی ناشی از تجارب تلخ و ماموریت های او در جنگ رنج می برد که البته در پایان مشخص می شود که هیچ ارتباطی به سوء مصرف مواد یا بیماری ptsd ندارد.
در بالا به وجود روانپریشی و اختلال چندشخصیتی در تدی اشاره کردیم. او به دلیل کشتن سه فرزندش توسط همسرش، به جنون رسید و همسرش را سوزاند. از آن پس به عنوان مجرم در جزیره ای که در آن دعوت شده است در بیمارستان اشکلیف دو سال بستری می شود و تحت دارو درمانی و عمل لوبوتومی (یک روش درمانی روانشناختی قدیمی) صورت می گیرد.
او با آنکه پس از دو سال فرار می کند و تصمیم می گیرد که به عنوان کارکتری جدید به نام تدی به زندگی ادامه دهد، مرتبا درگیر خاطرات و توهماتی می شود که مربوط به قتل همسرش و گفتگو با دخترش در ذهن خود می باشد. اختلالات هذیانی در واقع یکی دیگر از بیماری های روانی تدی می باشد که در اینجا به دو حالت خود را بروز می دهد:
هذیان از نوع ارتباطی
فرد مبتلا به این نوع از هذیانات، باعث می شود که تصور کند از دانش، قدرت و یا ارتباطاتی بسیار فراتر از جایگاه و توانایی فعلی اش برخوردار است. تدی دائما معتقد است که یک مارشال قدرتمند ارتش آمریکا با امتیازات مخصوص است و مردم باید از تمامی خواسته های او تبعیت کنند.
هذیان از نوع شکنجه
در این نوع، فرد تصورش این است که خود یا نزدکترین افراد به او، تحت شکنجه و آسیب توسط افرادی دیگر می باشند. تدی معتقد است که او را با داروهایی خاص و یا سیگارهایی که مبتلا به مواد مخدر می باشد دیوانه کرده اند.
در پایان فیلم مشخص می شود که چاک دوست تدی، در واقع همان روانپزشکش بوده است که به دلیل خطرناک بودن او، باید پیوسته با او باشد. دعوت از تدی به عنوان یک کارآگاه در جهت یافتن بیماری فراری به نام ریچل، نقشه شومی از طرف اهالی و پزشکان جزیره بوده که سعی دارند بیماران را با عمل لوبوتومی درمان کنند.
درمان لوبوتومی متدی قدیمی در دهه 1950 بود که برای درمان اختلالات روانپریشی استفاده میشد و در آن، ابزاری را وارد چشم فرد می کردند و از آن طریق مغز او را از بین می بردند و این به نوعی به مانند یک داروی آرام کننده برای فرد روانپریش تلقی میشد.
امروزه دارو درمانی (مثل SSRI) و درمان شناختی می تواند بسیار زیاد در بهبود اختلالات هذیانی موثر باشد و برای تدی ترکیبی از این دو لازم است تا بتواند به تدریج به ثباتی در زندگی دست یابد.
برای مشاهده دیگر مقالات در این زمینه می توانید به دسته تحلیل فیلم های روانشناختی و همچنین برای مشاهده لیست کاملی از فیلم های روانشناسی، می توانید به صفحه مربوطه مراجعه کنید.
منبع
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد