فروشگاهی مرجع جهت ارائه فایل های روانشناسی

در این وبلاگ می توانید انواع متنوعی از بهترین فایل ها در زمینه انگیزشی و روانشناسی را مشاهده نمایید.

فروشگاهی مرجع جهت ارائه فایل های روانشناسی

در این وبلاگ می توانید انواع متنوعی از بهترین فایل ها در زمینه انگیزشی و روانشناسی را مشاهده نمایید.

بررسی فیلم a dangerous method

این اثر متعلق به سال 2011 است و یک فیلم تاریخی- روانشناسی محسوب می شود. فیلم سعی دارد تا رابطه کاری بین دو روانشناس معروف در زمینه روانکاوی که فروید و یونگ می باشند را به تصویر بکشد که هر دو در گیر درمان دختری مبتلا به هیستری می شوند که تعادلی در رفتارهایش ندارد. آنها سعی دارند که هر یک از نگاه خود به بررسی علل و ریشه یابی در سابینا بپردازند؛ لذا این فیلم می تواند به یک شناخت نسبی از رویکرد روانکاوی را به شما ارائه کند که قطعا برای دانشجویانی که در این زمینه فعالیت می کنند بسیار مفید می باشد. در ادامه به بررسی فیلم a dangerous method می پردازیم. 
 چه نوع آنالیز روانی در فیلم a dangerous method دیده می شود؟
در این اثر شما با دختری به نام سابینا روبرو می باشید که مبتلا به بیماری هیستری می باشد. بنا بر تعریفی که از این اختلال ارائه شده است، این دسته افراد کنترلی بر احساسات و هیجانات خود ندارند و در واقع عواطف خود را به شکلی عجیب بروز می دهند. 
مثلا امکان دارد که تمایلاتی در تجربه کردن کارهایی جدید مثل پریدن از طبقه سوم داشته باشند. با این حال این فیلم حول بیماری سابینا در جریان است و از آنجا که اولین مطالعات فروید و کارل یونگ در این زمینه و بر اساس هیپنو تراپی و بعدها روانکاوی بود هر دو سعی دارند تا علت رفتارها و هیجانات غیر عادی سابینا را عاملی درونی و عاطفی نشان دهند.
بنابراین شما در این فیلم مشاهده می کنید که چگونه رویکرد روانکاوی که معنی گفتار درمانی جهت شناسایی تضاد و کشمکش های درونی شخصیت می باشد در ارتباط با سابینا به کار می رود و چه نتیجه ای را برای او در پی دارد.
اصطلاح یک روش خطرناک در این فیلم به چه معنی است؟
در این اثر سابینا که فردی هیستریک می باشد به اجبار پدرش به بیمارستانی که یونگ در آن کار می کند برده می شود و از انجا که کارل علاقه بالایی به شناخت این گونه بیماران دارد، تمایل به درمان و نزدیکی با سابینا را پیدا می کند؛ اما بر خلاف روش های معمول آن زمان برای درمان بیماران (مثل قرار دادنشان در حمام آب یخ) یونگ او را بهترین گزینه برای آزمایش رویکرد روانکاوی می بیند.
در سال 1993 که فیلم در آن دوره به سر می برد هنوز این رویکرد درمانی تایید نشده بود و انجام آن از جانب هر روانشناسی به دلیل آنکه امکان داشت فشار بالایی را به بیمار در حین بازگو کردن خاطرات تلخ گذشته اش وارد کند توصیه نمی شد و اصطلاح "یک روش خطرناک" در واقع به این متد اشاره دارد.
با این حال در ادامه شما مشاهده می کنید که یونگ پس از یک جلسه گفتار درمانی، کشف بالایی را از علت بیماری سابینا به دست می آورد و مشاهدات و کشفیات خود را با دوست صمیمی اش فروید در میان می گذرد و آن گونه که خود فیلم به آن اشاره دارد آنها نزدیک به 13 ساعت در این مورد به گفتگو می پردازند.
علت درگیری یونگ و فروید در فیلم a dangerous method
فروید تنها در خط حزبی علم حرکت می کرد و باورش این بود که نباید ارتباطات عاطفی و جنسی را وارد مسائل شغلی نمود. لذا زمانی که سابینا و یونگ تمایلاتی عاشقانه و جنسی نسبت به همدیگر پیدا می کنند، فروید ادامه این راه را خطرناک می دانست و توصیه اش به کارل این بود که سابینا دیگر نباید بیمار تو باشد.
از طرفی، یونگ عوامل عرفانی و ماوراء الطبیعه را نیز در منشا برخی اختلالات عاطفی درونی موثر می دانست؛ در حالی که فروید تنها در مسیر آزمایشات علمی حرکت می کرد.
یکی دیگر از علل درگیری کارل و فروید این بود که مردی به نام گراس با بازی وینسنت کسل در فیلم، جزء اولین بیماران فروید بود که اعتیاد شدیدی به مواد مخدر داشت. با این حال او ترجیح داد که گراس را برای درمان نزد یونگ بفرستد و این موضوع زمینه ای را مهیا نمود که کارل به این نتیجه برسد که منشا تمامی مشکلات نمی تواند ریشه در اختلالات جنسی و یا آسیب دوران کودکی باشد.
آیا این فیلم بر اساس داستانی واقعی ساخته شده است؟
فیلم a dangerous method یک درام است که سعی دارد تاریخی از مجموعه ای واقعیت ها را نمایش دهد و بر پایه یک نمایشنامه نیز ساخته شده است. فیلم خط داستانی یکسانی را طی می کند و به دلیل مفاهیم روشنفکرانه زیادی که در آن به کار برده شده است، ممکن است خیلی مخاطب زیادی را جذب نکند.
با این حال این فیلم یک اثر روانشناسی نیز می باشد و برای افرادی که قصد دارند تا تاریخچه ای از متد روان درمانی و نحوه شکل گیری این سبک از درمان در روانشناسی را آشنا گردندمی تواند بسیار مفید باشد.
مسلما نمی توان برخی جزئیات موجود در فیلم را به واقعیت ارتباط داد؛ مثلا ارتباط جنسی یونگ با بیمارش سابینا جزء همین موارد می باشد که با توجه به تولد متد روانکاوی و مطالعه بر روی آن تقریبا به 120 سال پیش بر می گردد؛ لذا با اطمینان نمی توان درباره صحت خیلی از اتفاقات در آن دوره نظری صحبتی نمود.
با این حال این فیلم بر اساس واقعیات تاریخی و روانشناسی ساخته شده و سابینا در نهایت خود نیز علاوه بر این که درمانش با موفقیت طی می شود، موفق می شود که مدرک دکتراش را در رشته روانشناسی در سال 1906 دریافت کند و خود نیز در آینده به ادامه مطالعه در زمینه روانکاوی و تاثیر آن بر کودکان و اختلالات عاطفی و روانی آنها می پردازد.
نتیجه گیری
پس از جنگ و جدال هایی که بین فروید و یونگ در این فیلم در جریان است با این حال متد روانکاوی به تدریج می تواند مهر تاییدی را از جانب انجمن روانکاون آمریکا و بریتانیا دریافت کند و امروز این متد یکی از کاربردی ترین روش های درمانی برای بهبود خیلی از اختلالات جنسی و رفتاری می باشد.
برای مشاهده دیگر مقالات در این زمینه می توانید به دسته تحلیل فیلم های روانشناختی و همچنین برای مشاهده لیست کاملی از فیلم های روانشناسی، می توانید به صفحه مربوطه مراجعه کنید.
منبع
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد